söndag, augusti 25, 2013

Chokladkakan med mörk chokladkräm

Bilden är tagen av min kollega Eva

För några dagar sedan var jag på matlagningskväll med mina arbetskollegor på medborgarskolan och vi lagade den här mastiga chokladkakan. Receptet är hämtad från Tasteline och kakan innehåller ingen bakpulver. Hur resultatet blir beror mycket på vilken chokladsort och kakao som används i receptet. Använd gärna mörk chokladen som innehåller mellan 64 – 72% kakao. Baka kakan gärna dagen innan den ska serveras, den blir extra god då chokladen och kakosmaken hinner komma fram.

Kakan blev väldigt god och jag rekommenderar att servera den med något syrligt som till exempel mango eller fruktsallad tillsammans med en klick grädde eller vaniljglass. Receptet nedan räcker till 10-12 bitar

Chokladkaka
3 st ägg
3.5 dl strösocker
150 g smör
1.5 dl kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Chokladkräm
1,75 grädde
150 g mörk choklad, 70%
20 g smör
Garnering
färska hallon
citronmeliss


Gör så här:

Chokladkaka: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och poröst i minst 3 min, det är viktigt att vispa tillräckligt länge så kakan höjs eftersom den inte innehåller någon bakpulver. Smält under tiden smöret på låg värme i en kastrull. Dra kastrullen av värmen och vispa ner kakao. Rör försiktigt ner kakaosmöret i äggsmeten och tillsätt vetemjöl utblandat med vaniljsocker. Häll upp smeten i en smord och mjölad kakform med löstagbar kant (minst 20 cm i diameter). Grädda kakan i ca 35 minuter och drag av 5 min om du använder en bredare och större form.

Chokladkräm: Blanda smör och grädde i en kastrull och smält på låg värme. Dra kastrullen av värmen och tillsätt mörk chokladen. Låt krämen svalna i rumstemperatur. Den ska vara tjock och krämig i konsistensen.

Låt kakan svalna helt innan man täcker med chokladkrämen. Garnera med hallon och citronmeliss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.