tisdag, mars 06, 2012

Hemmagjord hamburgare


Idag blev det hamburgare till middag. Mina barn äslkar att vara med och laga hamburagre så äldsta sonen Anton var överlycklig idag. Receptet nedan räcker till 4 personer:

Burgare:
800 g nötfärs
1 liten finriven gul lök
4 cm färsk finriven ingefära
1 tsk svart peppar
1,5 tsk salt, eller efter smak
1 tsk chilipeppar
1 ägg

Till servering: 
4 st hamburgarebröd
8 skivor ost
2 st stora tomater, skivade
2 st röd lökar, skurna i ringar
1 st gurka, skivad
1 skivad avokado  
Isbergssallad
Fransk senap

Blanda ihop ingredienserna till hamburgaren i en bunke. Arbeta ihop till en smidig färs. Forma färsen till 4 st lika stora burgare med händerna. Stek i ugnen på ca 250 grader eller i stekpannan. Allra godast blir de när dem grillas på grillen. Servera med tillbehör och en god dressing.

4 kommentarer:

  1. Hej! Nu är Torshin klar, dock blev den lite "kryddig" i min smak, kan man göra den mildare på nå vis såhär i efterhand? :-)
    Trevlig söndag!
    Mvh, Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline
      Kryddsmaken finns i både vätska och själva grönsakerna. Du kan antingen tillsätta mer äppelcidervinäger tills du känner att det blir mildare. Vätskan kan användas i flera inläggningar senare så du slösar inte bort :) Om du tycker att det är ALLDELES för kryddigt så kan du också prova att lägga enbart grönsakerna i en flaska och hälla på enbart äppelcidervinäger.
      Berätta gärna hur det blir
      MVH
      Aseel

      Radera
  2. Tac Aseel! Det blev jätte bra, jag tillsätte dock vatten istället. :-)
    Har du några Tapsi recept? tex tapsi potata? :-) Jag är också ett stort fan av abergine. Tack för en super blogg!
    MVH, Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra!
      Jag la precis ett inlägg om en auberginegryta, jag rekommenerar den varmt. Jag ska kolla upp tapsi recept.
      Hälsningar
      Aseel

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.