söndag, januari 08, 2012

Humus, homos, homus, hummus, kikärtsröra

Den här röran kommer ursprungligen från Libanon men serveras i hela mellanöstern. Den passar utmärkt som tillbehör till kött och kyckling, gärna till grillat eller som förrätt tillsammans med bröd och oliver. Om det är svårt att få tag i sesampasta så hoppa över det. Men krydda gärna med spiskummin, det motverkar gasbildning i magen :)


4 dl kokta kikärter
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk salt
1 tsk spiskummin
1 dl olivolja
1 tsk chilipeppar
Saft från 1 citron
0,5 dl sesampasta (kan utelämnas)
ca 0,5 dl vatten

Gör så här:
Mixa allt i en matberedare till en slät dipp. Lägg upp i en djup tallrik. Ringla över lite olivolja inför serveringen.

6 kommentarer:

  1. Är det fusk att använda konserverade kikärtor? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,
    Det är absolut inte, det går lika bra med konserverade kikärtor :)
    Hälsningar
    Aseel

    SvaraRadera
  3. Jag skulle kunna äta hommus som godis. Har det nästan varje helg men är lite lat och köper färdig. Jag får nog ta och göra mig egen hommus, har ju ända alla ingredienser hemma!! Har du recept på något bra bröd som man kan äta till? Köper ju annars färdigt libabröd. /Emma

    SvaraRadera
  4. Jag förstår dig Emma, visst är det jätte gott, det funkar till det mesta. Jag rekommenderar varmt att göra egen, det är skillnad i smaken. Tunnt libanesisk bröd är gott till. Jag återkommer med ett brödrecept som passar tiil, hoppas att det är ok att vänta :)

    SvaraRadera
  5. Mmmm homus är gott! Jag gör det då och då, men för sällan.
    Kokta kikärtor har jag nästan alltid i frysen och slänger i lite här och där. Det bästa med att koka egna kikärtor är att de nykokta, ljumna är så goda att smaska på direkt ur grytan.

    SvaraRadera
  6. Camilla, jag håller helt med. Mitt nya inlägg är kopplat till detta. Man brukar faktiskt servera nykokta kikärter i Irak som tillbehör eller så säljer man de på gatan på samma sätt som man säljer korv med bröd i Sverige.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.